ZIL 130
ZIL 130: Denne bilen ble produsert i det gamle Sovjet og i dagens Russland helt i fra 1962 til 2012, altså i så mye som nøyaktig 50 år. ZIL er russiske lastebiler og siden Russland er kjent for mye kulde, faktisk med en permanent bebodd bygd som har vært bebodd i flere århundrer med kulderekord på hele 70 minusgrader. Dette er altså bare 20 kuldegrader mindre enn verdensrekorden i Antarktis på 89.3 minus på den også russiske forskningsstasjonen Vostok i Øst-Antarktis. Denne forskningsstasjonen er også utrolig nok bebodd men ikke permanent. Det at Russland har kulderekord på minus 70 betyr jo også at de har rundt 20 minus kaldere enn for eksempel Alaska, Canada og Rocky mountains, som har temperaturer med mellom 30 og 50 minus som er mer stabilt enn i Norge. Jo da, det kan også komme temperaturer på 60 minus i for eksempel de mest utsatte delene av Canada men det er svært sjelden. Dette betyr igjen at russiske ZIL lastebiler er svært solide i ekstrem kulde. Russiske Lada for eksempel starter omtrent nærmest alltid på første forsøk selv i de kaldeste temperaturer, som er mulig uten at bilen må settes i garasjen for å tines. ZIL lastebiler er også ganske solide i kulde, men ikke forvent det helt ekstreme her for lastebiler, pleier nemlig å slite mer i kulden enn vanlige personbiler, spesielt siden det er noen ekstremt svære dieselmotorer i de. Dieselmotorer er solide motorer, men de tåler ikke så streng kulde som bensinmotorer når det kommer til oppstart. Men når det gjelder at motoren er i gang så er dieselmotorer ofte bedre enn bensinmotorer i kulde. Jo da, russiske bil- og lastebilmotorer er svært solide i kulde, men når det gjelder levetid er det ikke sikkert, og når det kommer til alt det andre tekniske i motoren, karosseriet, støtdempere, bremser og interiør i en russisk ZIL eller Lada eller andre russiske kjøretøyer så er jo selvsagt kvaliteten HELT ELENDIG. Nå har jeg kanskje snakket mye om dette tøvet om kvalitet som kanskje ikke er noe særlig vits i når det kommer til en veteranbil som uansett må restaureres, repareres, fikses, mekkes, skrus på og pusses, gnikkes og gni på og om ikke vaskes kraftig av noen heite russiske, ukrainske eller øst- europeiske babes. men det hadde vært kult om en hel haug av disse bilene hadde vært importert som veteranbiler hit til Norge, gjerne til Nord-Norge, Trøndelag eller Innlandet og man blir virkelig kongen av veteranbilmiljøene.
Kommentarer
Legg inn en kommentar