Moskwitch 400-420 1947-1956




Moskwitch 400-420 1947-1956: Denne bilen, til tross for at den er av elendig sovjetisk kvalitet og at den mellom 1998 og 2020 var mellom 42 og 73 år gammel, så må jeg virkelig innrømme at jeg så en hel haug av disse i Norge nettopp mellom 1998 og 2020. Rundt 1998-2003 så jeg noen stående avskiltet og parkert innenfor ringvei 3 i Oslo og et sted mellom 2003 og 2010 så jeg en stående parkert foran en garasje i et boligstrøk på Liertoppen. Alle disse var svært så falleferdige. Og et sted mellom 2013 og 2020 så jeg en stående ved gårdsbruket Groset rett bakom Skaugumåsen i Asker. Denne var blå og var knekt i to av rust slik at chassisnummeret sikkert var helt ødelagt. Det hadde sikkert gått an å rense denne for rust og så sveise den sammen igjen, men for mye arbeid. Dessuten så er jeg neimen ikke sikker på om det hadde gått så lenge man ikke hadde chassisnummeret. At det har eksistert såpass mange av denne Moskwitchen i Norge og at såpass mange har overlevd til i dag, det fatter jeg bare ikke. Jeg trodde nemlig at slike russiske østblokk-kjøretøyer ble mistet totalt interessen for i Norge etter 1980- tallet og så rett og slett skrotet i mengder fordi ingen ville ta seg bryet med å ta vare på de. Men der tok jeg altså feil, og hvis du er interessert i å fikse på en av disse ørten Moskwitch restaureringsobjektene jeg har funnet i Norge de siste 25 årene, så kan du se at de har dametekke, i hvert fall på den russiske bilopphøggeren som du kan se på forsidebildet og du blir virkelig kongen av veteranbilmiljøene hvis du gjør noe slikt. Må riktignok innrømme at jeg synes det hadde vært synd om de Moskwitch 400-420 registrert i Norge som jeg snakker om her ikke hadde vært restaurert, for restaurering og et liv som veteranbil det fortjener de så avgjort.
















































Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Citroen Traction Avant 1934-1956!

Ferrari 328/308 og Ferrari Mondial

LuAZ 967, LuAZ 969, LuAZ 1301 og LuAZ 1302 1959-2002!!