Lada Samara
Lada Samara: denne russiske bilen kom i 1984 og var den første Lada modellen som Lada lagde HELT selv. Riktignok Lada Niva var også noe helt eget, men her hentet Lada masse deler i fra en annen produsent. Russere flest pleier ofte å si DEN HAR DEN PORSCHE MOTOR om sine biler. Men det stemmer det at til og med selveste Porsche hjalp Lada i utviklingen av en Lada Samara rallybil, den såkalte Lada Samara EVA på 1970- og 80- tallet. Lada Samara fikk du som modellene Hanseat, Bizivan, Saga, Bohemia, Natascha, RSI, Carlota, Flyte, FunLada, Juno, Canada Cabriolet, og EuroSamara. EuroSamara ble produsert i Finland og Canada. Cabriolet var jo selvsagt en kabrioletversjon av Samara solgt i Canada og var ment for markedet her. Lada Samara Bizivan var en kassebilversjon av Lada Samara, mens Samara FunLada var enda en kabrioletversjon, da riktignok for det Europeiske markedet. Lada Samara RSI var en heftig Sportsmodell. Lada Samara Natascha var enda en kabrioletversjon. Det samme var Lada Samara Bohemia. Jøss, hele fire forskjellige kabrioletversjoner, visste ikke at russerne var så glad i å flotte seg og er det virkelig noen vits i å produsere hele fire forskjellige utgaver av samme kabriolet bare for å skaffe kunder og tjene penger? Veeel, vet ikke.
Kommentarer
Legg inn en kommentar