Kurogane Type 95 Mitsubishi PX33 og Laffly V15
Kurogane Type 95 eller bare Type 95 "Yonki". Denne bilen som da også er verdens første masseproduserte firehjulstrekker av personbiltype, ble produsert i hele 4700 eksemplarer mellom 1936 og 1944. Selve merket Kurogane eller Tokyu Kogyo Kurogane (produsert av Tokyu Kurogane Industries) var også et av Japans første bilmerker
og produserte biler mellom 1926 og 1962 frem til det ble en del av Nissan i 1962. De første Kurogane hadde bare en 1,2 liters motor, senere 1,3 og så 1,4 liter. Men Kurogane type 95 var allikevel IKKE HELT FØRST, for allerede i 1934 utviklet Mitsubishi firehjulstrekkeren og personbilen Mitsubishi PX33, men denne bilen ble ikke masseprodusert og var bare et utviklingsprosjekt som Mitsubishi senere kansellerte. Mitsubishi PX33 ble produsert kun som prototyper mellom 1934 og 1937. En 1937 modell av Mitsubishi PX33 ble utstilt på Mitsubishis stand for den fjerdegenerasjons Mitsubishi Pajero under Paris Motorshow i 2006. Mitsubishi hadde da vunnet Rally Dakar i flere år med modellen Pajero som de startet å gjøre suksess med cirka 50 år etter prosjektet deres med Mitsubishi PX33. Senere så har
Mitsubishi også prøvd seg i Rally Dakar med nettopp denne modellen, nemlig Mitsubishi PX33 som replika. Det var for eksempel på slutten forsøkt utviklet en Mitsubishi PX33 med en Mitsubishi motor på hele 6,7 liter og som var japans første direkteinnsprøytede dieselmotor. Laffly V15: Denne Franske firehjulstrekkeren kom i fra den Franske bilfabrikken Laffly i 1937 og var Europas første firehjulstrekker, den første firehjulstrekkeren utenfor Asia og den første som ikke var Japansk. Laffly var et Fransk bilmerke som kom i 1912 og som produserte biler frem til tidlig 1950- tallet. De siste bilene Laffly produserte var brannbiler.
Kommentarer
Legg inn en kommentar