Mazda 626



Mazda 626: denne kom i 1979 og eldste modellene er derfor hele 46 år gamle i kommende år 2025 og faktisk nesten 50 år gamle og derfor tydelig og klart veteranbiler i 2025. Førstegenerasjon ble produsert mellom 1979 og 1982, og største motoralternativ her var 90 hestekrefter, men Mazda er kjent for å få mye ut av små motorer og denne motoren kan sikkert også trimmes. Mens andre var mellom 1982 og 1987, og er derfor et sted mellom nesten 40 og over 40 år gammel. Fortsatt veldig veteranbil med andre ord. Denne fikk du som en GT modell med 2,0 liters injection motor på 120 hestekrefter som heftigste motoralternativ. Mazda 626 MK2 fikk du som heftigste utstyrsvariant GLX med elektriske vindusheisere, elektrisk ditt osv osv. Standardmodellen het LX Mazda 626 MK3, denne ble produsert mellom 1987 og 1992 og er i dag mellom godt og vel 30 og nesten 40 år gammel. Denne er i dag litt mindre veteranbil men er fortsatt over biltilsynets og den norske stats grense på 30 år om hva som er regnet som veteranbiler. Men denne modellen var kanskje en av de heftigste av alle 626 versjonene med firehjulsstyring, såkalt 4WS, hvor bakhjulene svingte i motsatt retning som forhjulene ved hastigheter under 35 kilometer i timen og over 35 kilometer i timen at bakhjulene styrte samme vei som forhjulene. Husker en jeg kjente rundt år 2000 som den gang var rundt 50 år gammel og veldig opptatt av bil som hadde en leieboer som hadde denne modellen. Jeg syntes den gang det var litt rart at jeg ikke hørte om lignende i nyere biler da denne bilen da var rundt 10 år gammel. Husker også at jeg syntes at denne løsningen virket dritkul ut og at jeg syntes at ALLE biler burde hatt et slikt system. Ja ja, det jeg ikke visste den gangen da jeg var så mye som rundt 40 år yngre en vedkommende jeg den gang kjente var jo at krengningssystemer den gang ikke var noen ny oppfinnelse, og at det finnes mange forskjellige løsninger på nettopp dette. Men dette systemet med firehjulsstyring var jo allikevel en kul måte å ha krengningssystemer på så en MAZDA 626 fra 1987 til 1992 er jo avgjort en bra investering som veteranbil i forhold til denne litt spesielle måten for krengningssystem som forsåvidt alltid har vært HELT UNIK og bare mazda sin i noen få år. Derfor en skikkelig antikvitet og et ordentlig klenodium vil nå jeg si. Mazda 626 MK3 fikk du med en 2,0i 16V motor på hele 140 hestekrefter og fra 1990 fikk du den også med firehjulstrekk. Mazda 626 MK4: dette var den DESIDERT heftigste versjonen, denne fikk du i tillegg til 4WS firehjulsstyringssystem og 4WD firehjulstrekk også med en 2,5 liters V6 motor på hele 164 hestekrefter, fortsatt med GLX og LX som utstyrsmodeller og med ABS som standard. Disse bilene er i dag mellom 28 NESTEN 30 år og 33 år gamle "over" 30 år og veteranbil. Altså fortsatt ikke HELT veteranbil enda. Mazda 626 MK5: dette var siste modellen før Mazda 6 tok over. Ikke mer enn cirka 23 til 28 år gamle i dag og ELENDIG utstyrt: IKKE 4WS, 4WD eller V6 og nå bare 136 hestekrefter som heftigste motoralternativ. Eneste pluss var at denne var eneste av 2 Mazda 626 som kunne leveres som stasjonsvogn, nemlig MK3 og MK5. Kjør Mazda 626 fra 1979 til 2002 som en ekte MAZDA entusiast og du blir virkelig kongen av veteranbilmiljøene. Kjør Mazda 626 MK3 og MK4 som en som digger firehjulsstyring og Mazdaer med heftige motorer og firehjulstrekk og du blir virkelig kongen av veteranbilmiljøene, spesielt hvis du kjører 1987 modellen av disse da denne er eldst og det største klenodiet. Bare vit at da får du den KUN med 4WS og ikke V6 eller 4WD.














































 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Citroen Traction Avant 1934-1956!

Ferrari 328/308 og Ferrari Mondial

LuAZ 967, LuAZ 969, LuAZ 1301 og LuAZ 1302 1959-2002!!