GAZ M2, GAZ 61 og GAZ 64
GAZ M2 og GAZ 61: Dette var forgjengerene til GAZ 64, som igjen var forgjengeren til GAZ 67 og GAZ 69, hvor de to sistnevnte var populære i Øst-Europa og Russland helt frem til for cirka bare 10-15 år siden. GAZ 61 kom i 1938 og var en av verdens første firehjulstrekkere som kom for fullt rundt 2. Verdenskrig. Blant annet VW Kubelwagen (Tyskland), Willys Jeep og Ford GP (USA), samt japanske Kurogane Type 95, som alle kom rundt 1940. Land Rover Defender, den gang kalt Land Rover Series, kom ikke før i 1948 og Toyota Land Cruiser og Nissan Patrol kom hengende etter først i 1951.
GAZ 61 kunne klatre opp til 38 grader og krysse vann opptil 72 centimerer dypt. GAZ 61 var brukt mye av de øverste befal i den Røde hærs hovedkvarter i 1941. GAZ 61 hadde sekssylindret motor og toppfart på 100 KM/T, senere 107 KM/T som GAZ 61-73. GAZ 61 var etterfølgeren til GAZ M2 som stort sett bare var en førmodell eller Prototype til GAZ 61.
GAZ 64 ble produsert mellom mars 1941 og sommeren 1942 og bare 646 ble produsert før den mer populære GAZ 67 tok over som hadde en mye lengre produksjonstid; hele 10 år mellom 1943 og 1953. Etter det tok GAZ 69 over helt fra 1955 til 1985 etter at det kun var produksjon i Nord-Korea mellom 1975 og 1985, etter at de siste Originale GAZ 69 sluttet å produseres i 1972 i Sovjet og 1975 i Romania. GAZ 64 ble utviklet etter bare under 2 måneder mellom 3. februar og 25. mars etter en fullstendig rekonstruksjon av GAZ 61 eller GAZ 61-73. Det var Vitaliy Grachev som var lederen for prosjektet.
GAZ M2 og GAZ 61: Kjør dem som noen ekte sovjetiske militære under andre verdenskrig der hvor de mest blodigste slagene fant sted og du blir kongen av veteranbilmiljøene blant krigsminne- og krigshistorieentusiaster. GAZ 64 kjør dem som noen veeeldig sjeldne 2. Verdenskrigs krigsjeeper og du blir virkelig kongen av veteranbilmiljøene.
Kommentarer
Legg inn en kommentar