GAZ 67, Sunghri 68 og GAZ 69


               

GAZ 67: Denne firehjulstrekkeren fra russiske GAZ var i produksjon i Russland på 1940- og 50-tallet (fra 1943 til 1953) og var russernes svar på amerikanske Willys Jeep/Willys MB/Ford GP som amerikanerne brukte under 2. Verdenskrig. GAZ 67 var altså firehjulstrekkeren russerne brukte under 2. Verdenskrig og er blitt produsert i hele 92 843 eksemplarer, altså nesten 93 000 eller ett hundretusen eksemplarer tar man med forgjengeren GAZ 64 som så nesten helt lik ut og ble produsert i 646 eksemplarer mellom 1941 og 1942. Disse årene denne var i produksjon, så har vi nå altså ihvertfall over 93 000 eksemplarer.

GAZ 67 er en dritfet krigsjeep fra 2. Verdenskrig og er mye sjeldnere enn Willys Jeep/Willys MB/Ford GP da disse i motsetning til GAZ 67 ble produsert i hele 640 000 eksemplarer og var mye mer solide enn GAZ 67. 


"Kjør GAZ 67 som en ekte 2. Verdenskrig entusiast med spesialfelt på troppene i øst, der forsåvidt også de blodigste oppgjørene under 2. Verdenskrig fant sted. Vær flink med å restaurere, fikse, reparere, mekke, pusse, gni, gnukke, vaske og stelle pent med de og du drar vakre russiske og ukrainske babes som bare det og du blir virkelig kongen av veteranbilmiljøene. Og husk med masse ukrainske og russiske babes på slep, får du den sikkert også lett vaska heftig av vedkommende."

GAZ 69 og Sunghri 68: GAZ 69 ble produsert mellom 1953 og 1972 og var veldig populær blant det militære i det gamle sovjetiske diktaturet på 1950- og 60-tallet, men også til mye mye senere da det gamle sovjet forfalt på 1970- og 80-tallet. I Nord-Korea for eksempel så ble disse produsert som Sunghri 68 helt frem til 1985, og i Romania ble den produsert til 1975. Pussig nok så var det det sovjetiske bilmerket UAZ som produserte denne bilen mesteparten av tiden og ikke GAZ som den er oppkalt etter. Men GAZ produserte disse bilene helt i starten fra 1953 til 1956 deretter produserte UAZ dem helt fra 1956 til 1972.

GAZ 69 har vært populær som rånebil i Russland, Ukraina og resten av Øst-Europa helt til for cirka 10-20 år siden, men jeg ville vel heller helst ha kalt disse for veteranbiler nå i dag. Sunghri 68 er fortsatt flittig i bruk i Nord-Korea, men dette er altså Nord-Korea. GAZ 69 fortjener noe mer enn å bli brukt som rånebil i Øst-Europa og Russland eller som gammel sliter for det nord-koreanske diktaturet nå i dag.

"Kjør GAZ 69 som på forsidebildet som en ekte klassisk jeger på savannen i Afrika hvor du som du ser på bildet sørger for at den virkelig er hel og strøken. Kjør GAZ 69 som på bildet, restaurer, reparer, fiks, mekk, vask, gnikk, gnu og stell pent med dem og du kan se på bildene både over og under at den drar heite ukrainske og russiske babes som dog er noen av verdens vakreste som bare det og du får sikkert også en skikkelig heit makeover på bilen din akkurat som makeupen på disse damene også. Jo da og ikke minst de ukrainske og russiske damene kommer sikkert til å vaske din GAZ 69 like vakkert som dem selv og du blir virkelig kongen av veteranbilmiljøene."































Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Citroen Traction Avant 1934-1956!

Ferrari 328/308 og Ferrari Mondial

LuAZ 967, LuAZ 969, LuAZ 1301 og LuAZ 1302 1959-2002!!