BMW 5 Serie MK1 og MK2
BMW 5 serie MK1 1972-1981 og MK2 1981-1988: De amerikanske utgavene av disse bilene var heftigst i designen. Jeg husker en jeg kjente som barn som hadde to BMW 5 serier MK2 med soltak og blåsoting øverst på frontruten som var skikkelig kule. Han hadde en hvit og en grå. BMW 5 Serie MK1 fra 1972 fikk du som 2,0 liter 520i med 125 hestekrefter som heftigste utgave, og i fra 1973 så fikk du den som 2,5 liter 525 med 145 hestekrefter. Senere så fikk du dem som 2,8 liter 528, fra 1975 og 528i. Men den heftigste 1975 modellen var avgjort 530i 3,0 liter med hele 176 hestekrefter, og i fra 1979 så fikk du den som M535i 3,5 liter med 218 hestekrefter.
Selv om 125 hestekrefter ikke høres mye ut så er allikevel 1972 modellen 520i heftig, for BMW er nemlig kjent for å gjøre mye ut av motorer uten turbo. Blant annet så har BMW mye lettmetall i bilene slik at motorer som ikke er så store og ikke har så mange hestekrefter allikevel drar godt. M535i modellene for eksempel, som BARE har 218 hestekrefter, kan kanskje derfor sammenlignes med en bil med hele 300-400 hestekrefter i fra samme tid. Og 1972 520i på 125 HK kan sammenlignes med en bil med 150-160 hestekrefter, sikkert.
BMW er selvsagt tysk og er kjent for å lage biler som virkelig virkelig har gode kjøreegenskaper og god kjørekomfort. Men BMW er også kjent for å lage biler som tåler mye juling og for å satse på bakhjulsdrift UTEN å la det gå ut over kjøreegenskapene. Nei tvert i mot, BMW har sørget for noen skikkelig gode balansepunkter i bilene sine slik at selv om de har bakhjulsdrift, så tar de seg lett opp oppforbakker på glatta om vinteren. Og siden BMW har bakhjulsdrift så sørger dette egentlig mer for å balansere bilen lettere inn og ut av svingene siden bakhjulsdrift egentlig er bedre i svinger enn forhjulsdrift. Ja bare tenk på hvordan biler med bakhjulsdrift er lette å drifte med og hvordan drifting med bakhjulsdrift tar deg lett av gårde driftende gjennom svingene.
BMW 5 serie MK1 og MK2 er noen ordentlige veteranbiler i dag og er noen virkelige klenodiumer. Så kjør BMW 5 serie MK1 og MK2 som en fra 1970- og 80-tallet som har fryktelig dårlig tid, gjerne en børshai fra samme tidsepoke. Men som har lært seg å ta det med ro inn i 2020 årene og som vet at denne bilen er et SKIKKELIG KLENODIUM.
Jeg husker forresten at jeg kjente en for cirka 10 år siden også som sa at han pleide å kjøre som et skikkelig svin med en BMW 5 serie på tidlig 1980-tallet, cirka 1983-84 rett etter at han var nybakt pappa. Ja ja, denne karen har riktignok lært seg å kjøre forsiktig den dag i dag. Og her kan du se en video av en EKTE BMW M535i 1980-1981 modell som noen i utlandet muligens nedover i Europa, her prøvekjører og tester de akselerasjonen riktignok pent og pyntelig og på en rett og fin strekke. M535i`en akselerer her fint heftig og forsiktig nettopp på en fin rett strekke uten mye trafikk og med ytterst forsiktighet. Den glir fint ikke sant, jo da, BMWer pleier å ligge ganske så fint på veien.
Kommentarer
Legg inn en kommentar