UAZ 3801 elektrisk
UAZ 3801 elektrisk eller UAZ Buhanka/452 elektrisk: Disse bilene ble utviklet av det gamle Sovjet på 1980-tallet, etter at Sovjet hadde holdt på med utvikling av elbiler siden 1970-tallet. Prosjektet med UAZ 3801 ble dessverre nedlagt på 1990-tallet og lagt dødt og glemt på grunn av konkursen og oppløsningen av sovjet.
UAZ 3801 ble brukt av russiske elektrisitets- og postetater i det gamle sovjet. UAZ 3801 hadde bakhjulsdrift i stedet for firehjulsdrift. UAZ 3801 hadde noen digre blysyre batterier i gulvet bak og hadde en effekt på 25-30 kilowatt. Den hadde en rekkevidde på cirka 100 kilometer eller 10 mil, lading tok flere timer og topphastigheten var 60-70 KM/T. UAZ 3801 er uansett et skikkelig sjeldent klenodium i dag og er derfor verdt hver eneste øre av sin historiske vekt i gull.
"Kjør UAZ 3801 elektrisk som en ekte ansatt i elektrisitets- og postvesenet i det gamle Sovjet - som på sett og hvis allikevel både er og var i mot både Stalin og Putin og ellers diktatorene i russland (Sovjet) på 1960-, 70- og 80-tallet - og du blir virkelig kongen av veteranbilmiljøene, spesielt siden denne bilen er svært sjelden."
Kommentarer
Legg inn en kommentar