Div DAF, Volvo DAF og Volvo 340/360!
Volvo 66, dette var Volvos første småbil og oppsto som følge av Volvos oppkjøp av den nederlandske bilfabrikken DAF. Volvo 66 var noe mer sikker enn Volvo Amazon og Volvo 140 serie, ihvertfall i forhold til sin størrelse men den var ikke like sikker som Volvo-DAF 340/360 eller DAF 77. Volvo 66 hadde forsterkede dører som i forhold til Volvo Amazon og Volvo 140 serie ikke var like solide dessuten så hadde den bedre støtfangere med volvos standard 1970 talls støtfangere mot Amazon og 140 serie som hadde dårligere støtfangere og deformasjons soner både foran og bak. Volvo-DAF 340/360 DAF77 vet jeg skal ha tålt en skikkelig støyt og bar tydelig og klart preg av EKTE Volvo design mer enn Volvo-DAF 66. DAF skal ha begynt å tenke på kollisjonssikkerhet da Volvo kjøpte dem opp.
Kjør Volvo 66, DAF 66 og Volvo DAF 340/360/DAF 77 som en ekte Svenske eller nederlender i fra 1960 og 70 tallet som var først ute med kollisjonssikkerhet i små biler. Riktignok hvis man ser bort i fra SAAB 92, SAAB 93 og SAAB 96 i fra 1940-50 og 60 tallet som var små nok i og for seg men kanskje ikke like sikre som VOLVO 66 og dog heller ikke Volvo Amazon. Volvo PV 544/444 Volvo 140 serie og Volvo Duett var Volvo sine biler og konkurrenter til SAAB på 1940-50-60 og tidlig 70 tallet. Husk på at det var Volvo som kom med trepunkts sikkerhetsbelter først i sin Volvo PV544 og Volvo Amazon i 1959. Men SAAB 92, SAAB 93, SAAB 95 og SAAB 96 var også mye sikrere i forhold til andre biler på 1940-50-60 og 70 tallet
SAAB 92 ble bare produsert og solgt ett år på 1940 tallet og det var i 1949 ellers så har vi jo den velkjente URSAABEN selve prototypen til SAAB 92 i fra 1947.
Kommentarer
Legg inn en kommentar