Lada 2103 og 2106 (alias Lada 1500 2 og 3G på norsk)
Lada 2103 1973-1983 og 2106 1976-2006 /Lada 1500 2 og 3G på norsk: Disse bilene var noen av de første bilene til Russiske Lada, Lada VAZ eller Volsjskij Avtomobilnyj Zavod såkalte VAZ eller AvtoVAZ. De var ihvertfall de første bilene russiske Lada/AvtoVAZ designet helt selv, da de første Ladaene 2101 og 2102 eller bare Lada 1500 første generasjon på norsk, bare var noen helt alminnelige kopier av Italienske Fiat 124 Familiare. Men Lada 2106 (Lada 1500 3 generasjon på norsk) og 2103 (Lada 1500 2 generasjon på norsk) var fortsatt ganske lik Fiat 124 Familiare og Lada 2101 og 2102. Eneste var at her hadde Lada pimpet opp designet noe og laget en slags helt egen variant av Fiat 124 Familiare, som i steden for to enkle runde lykter hadde fire doble runde lykter i steden. Lada hadde i tillegg en helt egen grill og i helhet et litt annet utseendet. Lada lagde ikke sine helt egne biler før Niva i 1977 og Samara fra 1984.
Lada har blitt sett på som ganske så avleggs i alle år, men russerne har alltid noen vintre som er EKSTREMT KALDE. Blant annet er det vanlig med 30-40 minus grader, kanskje 50 minus selv i Europeiske Russland. Ihvertfall mer enn på Hedmarken og i Finnmark. I Sibir så er det nærmest alltid vanlig med temperaturer på cirka 50-60 minus, og et par sjeldne ganger så har det vært mer enn det også. I Omjikon i Sibir har det nemlig vært kulderekorder på hele 70 minus, altså cirka 10-30 minus kaldere enn hva som er vanlig i Canada, Alaska og ellers i de kaldeste områdene av hoved USA (ikke Alaska) slik som Rocky Mountains og midtvesten. Og nettopp derfor så trenger jo selvsagt russerne noen biler som bare avgjort ikke er fulle av en hel haug med elektronikk slik som amerikanske biler som bare går i stykker og rett og slett slutter å funke i såpass ekstreme kalde temperaturer.
Fattern min kjørte en Lada 2102 på 1980-tallet og han har alltid sagt at denne bilen her den starta nærmest hver gang i kalde temperaturer. Varmeapparatet var rett og slett utmerket og bilen var alltid god og varm innvendig. Fattern har sagt det at han senere, lenge etter at han hadde denne bilen, hadde en britisk kollega på jobben sin som kjørte en nyere modell. Kollegaen sa at den ladaen kan bli veldig syk, men den dør aldri helt. Joda, fikser du den så varer den nesten evig, og Lada var og er fortsatt noen biler som er EKSTREMT LETTE å fikse.
Lada 2103 og 2106 er stort sett helt like og var altså de nest første av de egne Ladaene til russerne. Lada 2103 og 2106 var noe helt for seg selv og ikke en billig kopi av selve Fiat. Fikser du de og shiner de skikkelig i løpet av vinteren og tar fram bilpolishen en dag i mai, så kan den altså bli en helt ypperlig veteranbil. Husker også en jeg kjente som var bilmekaniker, han kunne fortelle meg om en Iveco minibuss han hadde reparert. Motoren var visst veldig bra på de og Iveco er visst det samme som Fiat bare lastebilmerket deres. Noen perfekte biler selvfølgelig.
.jpg)
Kommentarer
Legg inn en kommentar