IZH Oda

IZH Oda denne var i produksjon nøyaktig i fra 1990 til år 2005 altså i nøyaktig tre halve tiår som fulgte verdens vanlige tidslinje og altså nøyaktig i fra 1990 som var et veldig spesielt tiårsskifte hvor det både var det siste tiåret på 1000 tallet og 1900 tallet men hvor det også skjedde mye. Noe av det som skjedde i 1990 var blant annet at muren i Berlin falt rett i forkant og at Sovjetunion gikk i oppløsning og kollapset nøyaktig året etter. En annen ting som skjedde rundt dette var selvfølgelig den norske og skandinaviske tragedien Scandinavian Star ulykken og at det i 1990 var en hel haug med forskere som samlet seg og advarte en hel verden for nest siste gang før den aller siste gangen i 1996 om at det kom til å gå rett vest med verden, menneskeheten, klima og natur hvis man fortsatte med å slippe ut like mye CO2 som den gang. Og apropos klima for denne vinteren 1990 husker jeg selv at var ganske så mild. Var selv oppe i fjellet i vinterferien med familie og opplevde den gang som barnehagebarn at det var ekstremt mildt selv der oppe på cirka 1000 M.O.H. Rett etter 1990 så døde jo forresten våre alles kjære kong Olav og en tidsepoke i norsk historie var over. IZH Oda skal altså ha kommet til verden omtrent akkurat da alt dette skjedde blant annet, altså mens dens eget opphavsland Sovjetunionen gikk konk. Lit rart å tenke på det at Sovjetunionen kunne komme med en ny bil bare et år eller bare noen måneder før de gikk konk. Det merkeligste her er at denne bilen da oppsto fra et hundre prosent statseid selskap av en stat som rett etterpå skulle gå konk da det meste av russisk bilindustri er heleid av den russiske, den gang sovjetiske stat. Og enda merkeligere altså at denne bilen da varte i hele 15 år etterpå før den gikk ut av produksjon.

Men de første modellene av IZH Oda er i så fall godt over 30 år og derfor godt og vel veteranbil. De yngre og yngste modellene er mellom 20-25 år, og vel så det også siden dette altså er russiske biler som ofte bærer preg av ganske så mye spartanskhet og utdatert design, utstyr og teknologi så de er derfor ihvertfall veteranbil i dag.

            

                  

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Første Bentleyer 1930-40 og 50 tallet

Suzuki GSX-R og Kawasaki Ninja 1980 tallet!!

Div BMW EMW Bristol Glas og Frazer Nash!