FSO Polonez
FSO Polonez denne bilen ble produsert mellom 1978 og 1995, altså i hele 17 år. At denne bilen var i produksjon såpass lenge er jo veldig rart i grunnen da denne bilen er bygget på noe så elendig som Fiat og til og med noe så elendig som en Fiat modell som til og med Fiat selv skrinla. Jo da FSO Polonez var egentlig en Fiat modell som egentlig aldri skulle ha kommet i produksjon, og ble egentlig bare produsert mellom 1978 og 1991, på lik linje som forgjengeren Fiat 125p Polonez som ble produsert i fra 1967 til 1991. Og enda mer merkelig, nei det stoppet ikke der. Nei da for FSO Polonez ble faktisk produsert videre i et år til til 1992 av egyptiske NASR Automotive som NASR Polonez. Men det ekstra ekstra merkelige og kanskje det som er det desidert merkeligste med hele historien til FSO Polonez er at den ble produsert enda litt videre i Kina helt til 1995 som Dongfanghong Yituo modellene LT 5021 og LT 5022. Det verste av alt er at Dongfanghong Yituo var en FSO Polonez som var klona med en Volkswagen Santana og som på sett og vis også var en helt egen kloning av FSO Polonez. FSO Polonez var en veldig vanlig del av bilparken til det Polske og østeuropeiske miljøet i Norge på 1990 og tidlig 2000 tallet. Husker jeg på denne tiden så flust med FSO Polonez med svarte polske skilter i Norge. Men uansett selv synes jeg det hadde vært dritfett om en hel haug med FSO Polonez kunne tatt seg en tur til Norge som veteranbiler og da SPESIELT Yituo LT5021/LT5022 men også 1992 modellene av NASR FSO Polonez.
2 bilder over NASR Polonez, produsert til 1992
Over og under kan dere se de beste bildene på nett av Dongfanghong LT5021 og LT5022
Kommentarer
Legg inn en kommentar