Norsk bilproduksjon gjennom tidene





Norsk bilproduksjon gjennom tidene: Mange i Norge i dag tenker vel at Norge egentlig ikke har hatt stort mye annet enn den norske elbilen Think i produksjon. Noen vet kanskje at vi også har produsert noen få Troll-biler på slutten av 1950 tallet, inkludert den ene IL Tempo Gigante.
Andre vet at vi også har produsert forgjengeren til Think nemlig Pivco med blant annet Piv 1 Piv 2 Piv 3 og City Bee men også norske Buddy Electric som var etterfølgeren til danske Kewet Buddy.
Noen innvandrere og utlendinger tror kanskje at vi ikke har produsert noen som helst bil i det hele tatt.
De færreste har vel kanskje i det siste hørt om forsøket på å produsere en norsk syvseter familiebil basert på Volvo 850 og Chrysler Voyager på 1980 og 1990 tallet. Den såkalte drammensbilen som nylig ble pusset opp og ivaretatt.
Men vet dere hva, norsk bilproduksjon er faktisk mye mer enn dette! Under mellomkrigstiden så ble det nemlig i stor skala, i hvert fall etter norsk målestokk, produsert flere amerikanske biler både på Strømmen hos Strømmen Mekaniske Værksted A/S og ved Kambo i Moss, Norske Automobilfabrik R. Hesselberg Meyer Kambo. I tillegg på Lillehammer hos Lillehammer Motorcentral A/S og i Skien Hos A/S Mobile Skien. Det ble også produsert biler hos A/S Skabo Jernbanevognfabrik, totalt 231 biler. Også Kolberg Caspary og Co i Oslo produserte nesten 1150 lastebiler av typen Dodge.

Visste du at den bilen som det er produsert flest av i Norge er en Volvo L-3314N feltvogn, populæret kalt Volvo Valp, Volvo Laplander eller bare Volvo Feltvogn. Disse ble produsert i så mye som 2273 eksemplarer hos Raufoss Ammunisonsfabrikk mellom 1962 og 1968. Dette er det riktignok noen flere som vet samt at det i Skien for cirka 15 år siden ble gjort forsøk på å produsere den såkalte Reva elbilen i fra India. Ja dette er jo noe vi alle husker og hvordan dette var mye om i mediene sammen med Bellona leder Frederic Hauge og alle skribleriene om klima og den virkelig spede begynnelsen på den norske elbilboomen som senere ble den verdensomspennende elbilboomen med blant annet Elon Musk i førersetet.

Lillehammer Motorcentral og Helleberg bilverksted ble etterhvert overdratt av Lillehammer Motorcentral som produserte blant annet Ford. Det samme gjorde A/S Mobile i Skien og mange mange andre.
Men de amerikanske bilene det ble produsert flest av var kanskje heller Chrysler Dodge og Fargo som kom fra samme selskap, nemlig dagens Chrysler Motor Corp. Disse ble produsert ved Kambo Moss og i Strømmen.

Men nå til en litt annen kul informasjon. Norge er jo som regel kjent for mye vakker natur og eventyr med navn og stedsnavn som henviser til dette, men også norrøne navn og ordtak. Visste du at det i tillegg til Troll-bilen ble gjort forsøk rundt 1 verdenskrig med å produsere en bil som het Geirangerbilen?
Geirangerbilen ble forsøkt bygd av Geiranger Vognfabrik. Karl Mjelva i Geiranger synes det hadde vært dritkul om en bil med navnet Geiranger hadde kommet i produksjon. Og rundt 1918 produserte Stavern bilfabrikk en elektrisk lastebil(!) Samme selskap produserte 32 lastebiler frem til 1923. 
Tidlig på 1970-tallet så lagde Norske El-Bil AS en større elektrisk varebil som en plan for utforsking av fornybar energi. 
  
Og visste du at verdens første bil KUNNE vært norsk!? Jo da, i 1895-96 lagde de to slektningene Paul Henningsen og Jacob Irgens en ekte automobil i Bergen og deretter en dampdrevet forhjulstrekket buss i 1899. Hadde Irgens hatt penger til å realisere drømmen kunne verdens første bil vært norsk!
Og i 1895 lagde Hans Torgersen Vestby den såkalte Vestby-bilen som antakelig var den første petroleumsbilen produsert i Norden.

























































 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Div Opel veteranbiler!

Første Bentleyer 1930-40 og 50 tallet

Saab 2 takter 1948-1980 Ursaaben 1947 og Trollbilen 1958!