IL Tempo Gigante





IL Tempo Gigante. Ja alle vet vi jo om vår alles store bilhelt IL tempo Gigante som står sterkt i den norske folkesjela, og spesielt de norske bilentusiastenes folkesjel. IL Tempo Gigante ble første gang tegnet av Kjell Aukrust en gang på slutten av 1960 tallet og ble udødeliggjort i filmen IL Tempo Gigante fra 1975. Og i 1976 lagde Ivo Caprino en helt egen fullskalamodell av bilen bygd på en Cadillac ambulanse 1966 modell og med registreringsnummeret BL 50000. IL Tempo Gigante kan fint ligne på en bil i fra 1920-1930 tallet men er altså en bil i fra 1960 og 70 tallet og kan derfor fint sammenlignes med biler som Panther De Ville og Excalibur Phaeton i fra samme tid. Panther De Ville var for eksempel med i filmene om Cruella De Ville i fra 1996 og år 2000. Replicamodellen av bilen Mercedes Benz Gazelle i fra 1970 tallet kan også sammenlignes med IL Tempo Gigante, men nå nok om disse bilene for IL Tempo Gigante er jo selvsagt enda heftigere og mye større så ingen vits i å sammenligne denne med slikt søppel i fra utlandet. Karosseriet på Flåklypa-bilen er av Ermanno Martinuzzi, det tekniske er det Jan Michelsen, Odd Høie og Svein Martin Pedersen som står for. Detaljer og trearbeider er det Ivo Caprino, Bjarne Sandemose og Charles Patey som står for. Designer er det ikke bare Kjell Aukrust som står for men også Ivo Caprino ihvertfall når det gjelder fullskalabilen som jeg her skriver om. Motoren i bilen er en Chevrolet Big Block 454 V8 på hele 7,4 liter med ytelse 540 HK 400 KW. Den veier 1550 kilo, har plass til 2 personer og har en tillatt totalvekt på 1800 kilo. Akselerasjonen skal være 0-100 på 6 sekunder den skal ha en toppfart på 324 KM/T høyeste målte toppfart er riktignok 225 KM/T. Men dette skal riktignok være med turbinmotoren på 1060 Hestekrefter 790 kilowatt. Den skal opprinnelig ha hatt en V8 Motor på hele 8,0 liter men ble byttet i Chevrolet Big Block i 1982 etter at Remo Caprino i følge ham selv skal ha møtt Niki Lauda på bilutstillingen i Geneve dette året. Turbinmotoren brukes ikke lengre grunnet høyt støynivå, med bare V8eren i Bruk er nemlig støynivået på hele 120-130 Desibel. Kombinert skulle de to motorene kunne gitt en ytelse på totalt 1600 hestekrefter og 1190 kilowatt. Altså er denne bilen i bunn og grunnen helt EKSTREM til å være bygd allerede i 1976.



Bjørn Sandemose konstruerer Flåklypa bilen 1970 tallet.


 
 




 
 





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Første Bentleyer 1930-40 og 50 tallet

Suzuki GSX-R og Kawasaki Ninja 1980 tallet!!

Div BMW EMW Bristol Glas og Frazer Nash!