Div BMW EMW Bristol Glas og Frazer Nash!
BMW Glas 1300 GT og 1700 GT og BMW Glas 2600 og 3000 V8 Glaserati.
Disse bilene var noen utrolig stilige biler bygget av BMW og Glas Company
(grunnlagt av Hans Glas) utover på 1960 tallet.
Noe som er ekstra fett med disse bilene er at de ligner veldig på Ferrari, Maserati og Aston
Martin sine biler bygget på samme tid. BMW har sjelden har pleid å lage biler som ligner på
nettopp dette.
BMW 503, BMW 507, BMW 508 Coupe og Roadster, dette er også noen veldig kule luksuriøse
sportsbiler bygget av BMW på slutten av 1950 tallet, joda dette er litt av et samlerobjekt.
BMW 501, 502 BMW Bristol og BMW EMW.
Disse bilene er noen fete luksuriøse veteranbiler bygget av BMW på slutten av 1940 tidlig
1950 tallet. Merk deg at Bristol egentlig var et britisk
bilmerke, men som samarbeidet med BMW via Frazer Nash etter gjenoppbyggingen av BMW
fabrikken etter 2 verdenskrig.
BMW EMW, dette var egentlig noen utrolig dårlig sovjetisk øst tyske biler som ble bygd for
BMW i øst Tyskland etter 2 verdenskrig. BMW sine fabrikker var splittet mellom
øst og vest. Forøvrig så het de nå jo ihvertfall EMW, altså nesten det samme som BMW og
var bygget på en av fabrikkene til nettopp BMW. Samtidig var de stilige og lignet på noen kule
amerikanske biler bygget på samme tid.
Jeg kan nevne at Frazer Nash som samarbeidet med
Bristol og BMW var både britiske og amerikanske og det ble bygd lignende biler som EMW på
samme tid altså noen stilige amerikanske biler og EMW noen enda stiligere amerikansklignende
biler i fra øst Tyskland
Frazer- Nash, dette var i grunnen også noen dritfete britiske sportsbiler produsert i fra tidlig 1920tallet til sent 1950 tallet. Som blant annet også samarbeidet med BMW i begynnelsen avetterkrigstiden.
Kom som mellomkrigs-modellene:
Frazer-Nash Fast Tourer/Super Sportster 1925-30
Frazer Nash Interceptor/Sportop/Falcon1930-32
Frazer Nash Boulougne 1 og 2 1926-32
Frazer Nash Ulster 1929-31
Frazer Nash Nurburg 1932-33
Frazer Nash Exeter 1932 Frazer Nash
Colmore 1932-39
Frazer Nash TT Replica 1932-38
Frazer Nash Shelsley 1934-36
Frazer Nash Ulster 100 1936-37
Frazer Nash Falcon 1937
Og som etterkrigs-modellene:
Frazer Nash Lemans Replica/ Lemans Mk2 1948-53Frazer Nash Fast Tourer/Mille Miglia 1948-53
Frazer Nash FN 48 1952
Frazer Nash Targa Florio 1952-54
Frazer Nash Le Mans Coupe 1953-55
Frazer Nash Sebring 1954
Frazer Nash DKW 1955
FF Frazer Nash Continental 1956-57.
En annen ting å få med her også i forbindelse med etterkrigs-modellene er at Frazer Nash
også samarbeidet med selveste forgjengeren til Audi, nemlig DKW. De lagde en modell som du
kan se på listen med navnet DKW og selvsagt DKW Motor. Sist men ikke minst ser du
modellen Frazer Nash FN 48.
Apropos samarbeid, så het modellen altså FN 48 nesten som
Forente Nasjoner 48. Hvis du tenker på hva FN hadde å si for etterkrigstiden, spesielt i forhold til
hvor populære de var i forhold til andre internasjonale organisasjoner. FN hadde hele 51
inkluderte medlemsland allerede første året i 1945, så har det jo litt å si. Denne modellen het nå
riktignok 48 og ikke 51 eller 45.
En annen ting å tenke på er at Frazer Nash produserte jo
overhodet ikke noen biler under selve 2 verdenskrig, noe de fleste bilselskapene gjorde
til tross for tøffe tider. Litt å tenke på, at det var disse som virket som hoved-dealer'n i
samarbeidet mellom Bristol EMW og BMW.
NASH biler USA, dette er biler som ikke må forveksles med Frazer-Nash, men som het Nash og
som også bygde noen dritfete biler i etterkrigstiden, der borte i USA på den andre kanten av
Atlanteren.
Kaiser Frazer
Her har du også et bilselskap som hadde dobbeltnavn og hvor det ene navnet var
BMW 501 og 502 dette var kule BMW’er bygget på sent 1940 og tidlig 1950 tallet omtrent
Like store som EMW, men noe helt annet. Disse var nemlig noen ordentlig luksuriøse familiebiler
og er i dag noen ordentlige samlerobjekter.
BMW 327/328 dette var en kjempestilig tysk BMW i fra sent 1930 tidlig 1940 tallet.
Et skikkelig samlerobjekt med andre ord.
Kommentarer
Legg inn en kommentar