Datsun Bluebird og Datsun Leopard



Datsun Bluebird disse bilene er noen dritfete biler i fra 1970 tallet og spesielt Datsun Bluebird 2000 G6 Hardtop og 810 serie er dritfete. Datsun Bluebird 910 denne husker jeg moren til en i klassen min kjørte en gang, riktignok en modernisert versjon kalt Nissan Bluebird U11 serie, men som var nesten helt lik. Jeg har også tilfeldigvis hørt av brutter og fatter at den gang i 1989 da mor og far skulle kjøpe ny familiebil (jeg kan ikke huske selvfølgelig for jeg var bare 1 år da), at brutter og fatter visstnok skal ha prøvekjørt en Nissan (Datsun) Bluebird 910 Nissan U11. Brutter og fatter skal ha prøvekjørt denne og funnet ut at det var noe gærent med lys-anlegget på bilen, hele bilen var det jo avgjort noe gærent med. Valget falt da dessverre isteden på en Ford Sierra 1985 modell som de sluttet å produsere i 1987, mens Bluebird Wagon ble produsert til 1990. Det værste var vel at Sierraen var en elendig bil med massevis av støvlukt og støvproblemer, problemer med bensinlukt pluss at den var helt jævlig på vinterføre og på rattet med bakhjulsdrift og uten servo. Ingen av disse problemene hadde Nissan Bluebird og det er jo ikke sikkert at bilen far og brutter egentlig hadde så store problemer, kanskje var dette med lysene en quick fiks. Mistenker dessuten at denne bilen kanskje til og med var den bilen til modern til han i klassen. Norge og selv Bærum var jo kjempelite både i 1989 og på 1990 tallet i forhold til i dag, og Nissan Bluebird av denne typen var det kjempefå av i Norge med unntak av Nissan Laurel som det dog var en del av. Det ble også laget noen fete modeller av 910 serie spesielt turbo modellen med doble firkantede lykter tror jeg er veldig sjelden. Datsun 910 fikk du også som 910 SSS Turbo og som modellen Leopard.


Datsun Bluebird 910 SSS Turbo med doble firkantede lykter denne skal være veldig sjelden.

 

Du hadde også Nissan Leopard som også er sjelden ihvertfall her i Norge.

Nissan Bluebird 510 og 610: 510 fikk du som en dritfet stasjonsvogn som var en ekstra tidlig forgjenger av den brodern og fadern kjørte, inkludert moren til han i klassen min. 510 var en tidligere modell i fra ca tiars skiftet 1970. Må dessverre advare om at mange av de kule modellene jeg her skriver om egentlig var ment for det amerikanske markedet og derfor vanskelig å få tak i. Selv om akkurat når det gjelder disse bilene her så vet jeg at det ble importert en del amerikanske versjoner av både japse biler og mye annet til Norge i gjennom jappetiden på 80 tallet. Men sikkert også både på 70 og 90 tallet. Og de siste 20 årene tror jeg også det er importert en del av samlere.







Datsun bluebird asiatisk Taxi med pussig nok Oslo skilter i fra 1986 til tross for at dette er i asia riktig tallkombinasjon i Norge har en gang tilhørt 9 opel Ascona eller Kadett og en GSI som i følge Regnr.info er meldt stjålet alle disse oplene er i dag vraket for over 20 år siden


Datsun Bluebird 910 asiatisk taxi som pussig nok har Oslo skilter i fra 1991 enda dette er i Asia













Over Nissan Leopard tidlig 1980 tall.



















 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Div Opel veteranbiler!

Første Bentleyer 1930-40 og 50 tallet

Saab 2 takter 1948-1980 Ursaaben 1947 og Trollbilen 1958!