Karbonfangstanlegg, Rjukanbanen Tinnsjøfergene og Telemark World Unesco Heritage




Som et lite tilskudd til veteranbilbloggen min skal jeg her skrive om noe kanskje de fleste veteran og amcar-entusiaster med kjærlighet for store luksuriøse amerikanske biler i fra 1920-1960 tallet har aversjon mot. For eksempel v8ere, v10ere, v6ere, v12ere og ikke minst cadillac v16 i fra 1930 tallet med v16 motor. Som man kanskje har sett så har det de siste 20-40 årene vært pratet masse om klima og at det de siste 10-20 årene har gått rett vest er det ikke mange som er uenige om. At bensin og dieselprisene nå også er skyhøye som følge av både krigen i Ukraina og avtaler om sterk økning av energipriser, både strøm, bensin og diesel er heller ikke til å ta feil av. At gamle veteranbiler skal bygges om til elektrisitet er egentlig jeg også litt motstander av. Men fortvil ikke, for i dag har man begynt å skaffe oss karbonfangstanlegg.


(Her dampskipet Ammonia som er den eneste og siste dampjernbanefergen som eksisterer i verden dag)

Rjukanbanen, Tinnosfergene ,Telemark World Unesco Heritage.


Rjukanbanen har helt siden 1991 vært en nedlagt del av det norske industrieventyret til norsk hydro i Telemark. I over 20 år har jeg vært praktisk talt frustrert over tanken på at denne flotte gamle jernbanen med to av verdens eneste jernbaneferger i gammel antikvarisk form er blitt etterlatt til å råtne og forfalle de siste 30 årene.

Rjukanbanen og Endestasjonen Vemork og spesielt ruta til Tinnsjøfergene ligger jo også for så vidt og hviler på noe ganske så eksepsjonelt innen norsk krigshistorie, nemlig tungtvannsaksjonen i 1944 under andre verdenskrig. For dem som er interessert i gamle veteranbiler i fra tidlig og midt 1900 tallet og kanskje også litt historien og tidsalderen så har de nok heller ikke gått glipp av interessen for gamle damplokomotiv, dampferger, jernbaner og lignende heller. Og for dere som da er interessert i dette og leser min blogg så har dere nok også fått med dere planene om å fikse opp denne norske historien. Både Tinnsjøfergene med verdens eneste dampdrevne jernbaneferge som fortsatt eksisterer og hele jernbanestrekningen forøvrig. Jeg undrer litt over at dette industrieventyret har blitt lagt bort til forfall med tanke på fremtiden og nettopp det som har pågått på Rjukan å gjøre. Husk nå på at her var det første stedet i verden hvor de virkelig forsøkte å produsere atomvåpen og hvor selveste Adolf Hitler, den verste galningen av alle, holdt på å få kloa i dette men ble stoppet av den norske sabotasjeaksjonen. Aksjonen som forøvrig også sendte noen stakkars sivile nordmenn på tur inn i døden, ned det ukjente og ned på bunnen av Tinnsjøen sammen med noen tyske soldater. En av de to Tinnsjøfergene som ikke lever lenger, ja det var fire av dem totalt, hvor den andre av de to ødelagte Tinnsjøfergene ble hugget opp på og sent på historiens skraphaug engang på1960 tallet.

Rjukan har forøvrig i mange år etter krigen vært åsted for et sterkt hemmeligholdt industrieventyr fra den delen av det norske Hydro som i dag blir kalt for Yara, noe det også er litt å tenke på.

I rånebloggen min har jeg forøvrig også skrevet et lite innlegg om damplokomotiv og dampbåter og hvordan det kan hende at disse etterhvert må elektrifiseres samt hvordan gamle installasjoner i slike gamle byggverk er stengt av, spikra eller murt igjen som et slags symbol på de dager da man rett og slett ikke tenkte sikkerhet. Så bare forestill deg det hvor kult det vil bli om man i fremtiden fikk restaurert Tinnsjøfergene, Rjukanbanen og lokomotivene som tilhørte den. Som et symbol på hele industrieventyret Rjukan og resten av dagens klimaproblem sørget for at både disse byggverkene Rjukanbanen og Tinnsjøfergene, pluss gamle veteranbiler i fra 100 år tilbake ble til nullutslipp.Ja tenk deg hvor high-tech og science fiction det ville blitt! Og selvfølgelig en seilskute i fra 1700 tallet som har seilt på de sju hav i 300 år og hvor alle deler er byttet ut ja så er det det samme skipet fortsatt. Eneste er selvsagt dette med motorene men dette kan kanskje løses i form av karbonfangst -I hvert fall for biler i fra før 1960, men mesteparten fra etter krigens dager er jeg redd blir nødt til å overføres til elektrisk hydrogen, brenselcelle, solcelle og diverse nullutslipps og nullutslipps hybridbiler

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Div Opel veteranbiler!

Første Bentleyer 1930-40 og 50 tallet

Saab 2 takter 1948-1980 Ursaaben 1947 og Trollbilen 1958!