Div Saab 900 MK1-spesial!




z




Saab 900 Rose Quartz (1986) hadde onkelen frem til høsten da jeg fylte 4 år, og jeg kan huske den godt fortsatt. Den hadde fint, luksus rosa plysjtrekk og panser som kunne åpnes framover, akkurat som fattern hadde på sin Lada 2102 (og som fattern hadde ca 8 måneder lenger , noe som jeg har skrevet om her i min rånerblogg). Jeg og brutter syntes alltid at Saaben virket grå i fargen, men onkelen min sa alltid at den var rosa noe jeg og brutter alltid ertet han for. Men det viste seg altså at bilen het Rose Quartz og at den egentlige fargen altså var rosa. Jeg har i grunnen alltid syntes at Saab 900 har vært kul. I barne og ungdomsårene hadde jeg stor sans for modellen til onkel, men i senere tid har jeg syntes at de første modellene nok var mere kule. Ta feks Saab 900 GLE Aspen politibil, 1979 modell. Denne bilen ble bare produsert i et lite antall til det amerikanske politikorpset i Aspen. Det ble også produsert flere Saab 900 mk1 Aspen politibiler av nyere modell, men også Saab 99. Enda flere Saab Aspen politibiler ble produsert på 90 og 2000 tallet, men disse er jo selvsagt ikke veteranbiler, eller i hvert fall ikke i skrivende stund.












Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Div Opel veteranbiler!

Første Bentleyer 1930-40 og 50 tallet

Saab 2 takter 1948-1980 Ursaaben 1947 og Trollbilen 1958!