Citroen GS Citroen CX MK1 Renault 12 og Renault 16!

 


Renault 12 stasjonsvognen av denne skal mutter og fatter ha hatt siden de var cirka nygifte, og frem til søsteren min var ca 3 år gammel og bruttern var ca påtenkt. Bilen gikk i stykker etter at moder og fader bygde huset sitt. Men den skal nok da ha tålt ganske så mye tenker nå jeg. Renault 12 skal ha vært en bil som AMC Motors (American Motor Corporation) skal ha samarbeidet med Renault om å lage noen Renaulter bygd for det amerikanske markedet kalt, AMC Renault 12. Renault 12 var det få av i Norge på 1990 tallet, spesielt stasjonsvognutgaven.
Renault 12 ble det også bygget heftige versjoner av, slik som Renault 12 Alpine og Renault 12 Ghordini. 







Citroen CX skal ha blitt produsert av franske Citroen i fra 1974 til 1991. Jeg har blant annet laget et innlegg om den siste versjonen i rånerbloggen min som kan leses her









Renault 16 er omtrent Renaults svar på Citroen CX. Den er både stor fin og luksuriøs. Den også, etter min mening, en kul og klassisk mafia-look.



(Reklame for Citroen, trykket på et gammelt orienteringskart i fra 70-tallet)





Citroen GS så jeg en gang ligge i grøfta rett ved Minde på Gamlegrendåsen på gamle e134, før Kongsberg. Det var mye snø, mørkt og glatt. Modern min skal blant annet ha sagt at den gamle tanta mi som også kjørte Citroen, skal ha snurret rundt her en gang hun også og at hun da muligens hadde vært på fest i Drammensområdet et sted ja. «Du er gæern» skal muttern da ha uttrykt om henne. Denne veistrekningen, og i hvert fall skogen rundt, er i dag smadret så og si helt fullstendig etter at vegvesenet lagde ny 4-felts vei herfra og helt opp til rett ovenfor Saggrenda på andre siden av Kongsberg -der hvor sølvgruvene ligger. Egentlig litt synd, for jeg husker helt tilbake til jeg var knøttliten, kanskje bare 3-4 år, at jeg kjørte forbi her og at det var spennende å kjøre denne strekningen både på høsten og når det var kaldt, enten stjerneklart eller fullmåne og med mye snø i Kongsberg. 

Citroen GSen som jeg her pratet om, kan du se her i en reklame på et orienteringskart i fra 1970-tallet. På 1970 tallet var nemlig orientering veldig populært i forhold til i dag og bar preg av omtrent like mange sponsorer og reklamekampanjer som skiforeningen har hatt de siste 10-15 åra. E134 strekningen har riktignok allikevel blitt tatt noe vare på som en slags trafikkmaskin avløsningsvei for veikrysset ned mot gamle e134, avløsningsvei ned mot krekling vegu og teigen. Her er det forøvrig en del gårdsbruk som jeg husker det var en god del bilvrak i fra 1960-1970 og 1980 tallet på for ca 15-30 år siden. Hvis de står her fortsatt da så kan du jo pusse de opp og lage fine veteranbiler av de. Når bilene er blitt strøkne så kan du jo også kjøre veteranbilkortesje/veteranbilløp her i området. Det var i hvert fall masse av det her da jeg var barn i Hokksund, så har du Eiker motorsenter hvor du også finner masse bra klassiske deler til de. Og hva orienteringsløp angår så kan det jo være at du finner en del gamle voldsomt antikke biler innerst inne i skogen ved å være med her.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Div Opel veteranbiler!

Første Bentleyer 1930-40 og 50 tallet

Saab 2 takter 1948-1980 Ursaaben 1947 og Trollbilen 1958!