Simca 1100 simca Rallye og Nissan Cherry


(Slik Nissan Cherry skal tanta mi ha hatt. Var dette bilde tatt foran svømmehallen mon tro?)
(En slik Simca skal mormor ha eid)

(En slik Simca skal tante ha eid)



Simca skal både mormoren min og tanta mi ha hatt. Mormoren min hadde den fortsatt da hun døde når jeg var 5 år gammel. Bilen skal ha stått i garasjen uten å bli brukt de siste årene. Bruttern skal visstnok ha startet motoren på den, med bilen fortsatt stillestående i garasjen han var da 7 år gammel. Simca skal ha bygd noen skikkelig stilige og heftige rallymodeller. 


 (En slik blå Nissan skal tante ha kjørt, bare litt annen blånyanse)



Tanta mi skal også ha hatt en gammel Nissan Cherry 1984 modell. Denne var blå og med høyreparti-logoen klistret tydelig i høyre hjørne av bakvinduet. Selv om hun bare var tanten min, så var hun godt oppi årene, og hele 25 år eldre enn fatter  med en annen mor og var derfor bare en såkalt filletante. Hun hadde også helt andre interesser enn resten av familien hun var ikke særlig opptatt av å gå på tur og gå på ski, og var heller mer interessert i å svømme, og pleide å svømme i Frognerbadet, rett ved der hun bodde på Adamstuen og pleide å leie feriebolig på Skagen. En gang når jeg var 5 år ble jeg med henne i denne Cherryen til Skagen. Merkelig nok gikk turen via Gøteborg fordi hun «gidamegen ikkje ville bli sjøsyge». Et sted nedover i Østfold på gamle e6 med meg sittende foran i bilen, gjorde hun meg oppmerksom på noen biler som kjørte tett oppi baken på oss. Og jeg la merke til at hun hadde begynt å lage kø i svingen. Da ga hun bånn pinne og den stakkars kadetten bak oss ble nesten kjørende bak oss helt til Gøteborg. Etterhvert på slutten av 90 tallet pådro hun seg grå stær og kunne ikke lenger kjøre bil.


(Er dette bilde tatt på kaia i Fredrikshavn?)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Div Opel veteranbiler!

Første Bentleyer 1930-40 og 50 tallet

Saab 2 takter 1948-1980 Ursaaben 1947 og Trollbilen 1958!