Duesenberg J og SJ Studebaker President og Champion ca 1930 tallet!


(Duesenberg)


(Studebaker President, slik som fetter Anton sjelden hadde, men da som oftest med et digert smil om nebbet)


(Studebaker Champion roadster, slik som Fetter Anton ofte kjørte)


Duesenberg J og SJ er veteranbiler som ble produsert i mellomkrigstiden og er helt rå biler! Når jeg var ca 8 år gammel så så jeg en Duesenberg avbildet i Guiness Rekordbok som den dyreste bilen i historien. Jeg begynte jo selvsagt å drømme... I dag vet jeg jo at disse drømmene bare var å glemme siden denne bilen i grunnen alltid har væt noen av verdens dyreste og mest eksklusive biler. Roadsterutgaven av Studebaker President skal Fetter Anton i Donald ha kjørt. Men det var nok mest roadsterutgavene til Studebaker Dictator og Champion som lottogevinstene til Fetter Anton ble brukt på.

En gang trodde jeg at farfaren min hadde kjørt noen slike biler da jeg hadde hørt at han visstnok skulle ha kjørt en Studebaker 1936 modell, og det eneste jeg fikk googlet var de heftigste modellene. Problemet var bare den at jeg etterhvert fikk høre at det visstnok skal ha vært en Studebaker lastebil. Studebaker trucken til farfar skal jo selvsagt ha blitt konfiskert av tyskerne under 2 verdenskrig, noe som var vanlig at tyskerne gjorde med mye slikt da de invaderte Norge. Det mest triste var vel at jeg for noen år siden skulle få min gamle onkel til å lete opp bildet av lastebilen til farfar, og da viste det seg at bildet var som sunket i jorden.. dessverre.


(Duesenberg) 


 (Studebaker)


(Studebaker lastebilversjon)


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Div Opel veteranbiler!

Første Bentleyer 1930-40 og 50 tallet

Saab 2 takter 1948-1980 Ursaaben 1947 og Trollbilen 1958!